maandag 29 augustus 2011

Oud spreuken en wijsheden










Vanaf een zekere ouderdom doet ook vreugde pijn. C.Chaplin

Veel mannen die op hun vijfentwintigste sterven, worden pas begraven op hun vijfenzeventigste. Franklin

Oud worden, is ziende worden. Ebner-Eschenbach

Ik word alleen oud in aanwezigheid van mijn advocaat. J.Anthierens

Als we ouder worden, verliezen we heel wat fouten. We hebben ze dan niet meer nodig. P.Claudel

Het beste middel om oud te worden, is te blijven leven. E.Constant jr.

Wie klaagt over zijn oude dag, moet eens over het alternatief denken.

"Zestig worden, hoe vindt u dat?" - "Ach, ik zag het al een hele tijd aankomen." Wim Kan

Bezie het langs de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn.

Naarmate men ouder wordt, neemt de zwaartekracht toe.

Eigenlijk kijken oude mensen liever uit op een straat waar wat gebeurt, dan op groen dat een rust geeft die ze
niet nodig hebben. Carmiggelt

Oud zijn, is verlaten zwemmen. L.Alene

Een oude P rijdt met een L. W.van Thienen

Ik heb de leeftijd bereikt dat eten belangrijker is dan sex. Daarom heb ik boven de keukentafel een spiegel
aangebracht. R.Dangerfield

Hoe oud zou je zijn als je niet wist hoe oud je was? Ruth Gordon

Oude mannen zijn de buren van de dood. Kawabati

"Taxi, wil u deze oude heren naar het kerkhof brengen?" - "Moet ik ze ook terugbrengen?" W.van
Broeckhoven

Dat we steeds langer leven is mooi, maar waarom pas als we al oud zijn.

Sommige mensen worden wijzer als ze ouder worden, maar de meeste worden alleen maar koppiger. Billings

Vele mensen sterven al op hun veertigste maar worden pas 30 jaar later begraven, Patton

Je bent oud als je nog geïnteresseerd bent in sex als je maar geen trappen moet oplopen.

Een verliefde oude man lijkt op een bloem in de winter. Portugal

Is dit beeld oud? Wat heet oud. Wat het in elkaar houdt zijn de houtwormen die elkaar een hand geven.
W.van Broeckhoven

Je bent pas oud als je moeder sterft. L.Ball

Je weet dat je oud wordt als je weer begint te fietsen terwijl je kinderen de auto nemen. Michael

Het mooiste van oud worden is, dat het zo lang duurt. W.K.

Zij was zo oud dat de kaarsen op haar verjaardagstaart duurder waren dan de taart zelf. W.van Broeckhoven

Niemand is zo oud, of hij denkt nog wel één jaar te kunnen leven. Cicero

Zeventig worden is geen bijzondere prestatie. Als ik mijn adem had ingehouden was het niet gebeurd. Wim
Kan

Voor jongeren is een 40+ er al een sterfgeval of een opgewarmd lijk.




Hoe oud zou je zijn, als je niet wist hoe oud je was? R.Gordon

Jeugd is een roes zonder wijn, ouderdom wijn zonder roes.

Een man heeft 3 leeftijden: jeugd, ouder zijn en "Je ziet er nog goed uit". Spellman

Uit beleefdheid sta ik nooit mijn plaats af aan een oude persoon. Dat is mijn manier om hem te laten weten dat
hij nog jong is. Sim

Na je veertigste heb je de keuze tussen een buik zonder plooien of plooien zonder buik. Vrij Nederland

Het afnemen van alle krachten, bij het toenemen van de ouderdom is stellig zeer droevig, maar het is
noodzakelijk, daar anders de dood te zwaar zou vallen. Schopenhauer

Je hebt twee soorten dwazen. De eerste zegt: "Het is oud, daarom is het goed". De tweede zegt: "Dit is nieuw,
daarom is het beter". Laurence Peter

De beste manier om je echtgenoot iets te laten doen, is te suggereren dat hij er misschien te oud voor is
Shirley Mac Laine

Foto's waar je oud op staat moet je bewaren. Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen dat je niks veranderd
bent. W.van Broeckhoven

Hoe ouder de foto, hoe jonger we eruit zien. Anthierens

Grootmoeders zijn misschien meteen oud, maar worden beslist nooit ouder. C.P.Seton

Witte haren zijn de vlokken die de zee bedekken na een storm. Carmen Sylva

Jeugd is een voorschot. Ouderdom is de afrekening. El Espectador Bogota

Je wordt pas jong als je zestig bent en dan is het te laat. Picasso

Als je jong bent, krijg je de schuld van misdaden die je nimmer hebt begaan. Als je ouder wordt, worden je
deugden toegeschreven die je nimmer hebt bezeten. I.F.Stone

Men kan zich pas jong voelen als men oud is en dan gaat het niet meer. P.Theys

De jongeren zijn erg aardig: zij laten het jong zijn over aan de ouderen. Jonckheere

Knappe jonge mensen zijn een speling van de natuur. Knappe oude mensen zijn kunstwerken. M.G.

De jongeren kennen de regels, maar de ouderen kennen ook de uitzonderingen. O.H.

Als het kind in ons sterft, wordt de oude mens geboren. Mauriac

Oefen nooit kritiek uit op koffie, er komt een tijd dat je zelf oud en slap bent.

Een tip voor alle mannen die al een beetje op leeftijd komen en die zich in het verleden te veel hebben bezig
gehouden met "Wein weib und gesang": Hou op met zingen. Max Tailleur

Een man wordt pas oud als hij de hele nacht nodig heeft voor wat hij vroeger de hele nacht deed. China

Oude mannen zoeken hun troost graag in goede raad als ze geen slecht voorbeeld meer kunnen geven. La

Rochefoucauld

Hij had zoveel rimpels in zijn voorhoofd, dat hij er gemakkelijk zijn hoed kon op vastschroeven.

Van niets word u zo oud als van de ontdekking dat uw kinderen in de geschiedenisles leren wat u nog in de
krant hebt gelezen. Peter Darbo

Je wordt oud als je bij het schaken buiten adem geraakt. Ed Wynn


Je wordt oud wanneer je begint te zeggen: "Ik heb me nog nooit zo jong gevoeld." J.Renard

Ouderdom kan meer zien in een ruwe tegelsteen dan jeugd in een spiegel. Rumi

Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn.

Vroeger was ik jong en mooi, nu ben ik alleen maar mooi.

Het is niet waar dat oude mensen het hier slecht hebben. Ze moeten het alleen stellen met een beetje minder
luxe: zoals televisie, radio, kleren en voedsel. W.van Broeckhoven

Op mijn verjaardagdsfeest probeerde ik de kaarsen te tellen, maar ik werd teruggedreven door de hitte.

Hoe oud men is geworden, ziet men aan de gezichten van mensen die men jong heeft gekend. Böll

Als je lang wilt leven, moet je heel oud worden. W.van Broeckhoven

Oud ben je als je je rimpels in de spiegel weg kunt krijgen door je bril af te zetten. F.A.

Het geheim van jong blijven is: correct leven, langzaam eten en liegen over je leeftijd.

Menigeen zou nog lang niet oud hebben geschenen als hij een jonge vrouw genomen had.

Wie echt liefheeft wordt nooit oud; men kan sterven op een oudere leeftijd maar men sterft jong, A.W.Pinero

Oud betekent voor mij 10 jaar ouder dan ik. Schlueter

Ik wil best een oude man ontmoeten, als het maar niet in de spiegel is van mijn kapper. F.Jansen

Je houdt niet op met lachen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je ophoudt met lachen. Pritchard

Oud worden, is de kans hebben gemist om jong te sterven. J.Vercammen

Oudere mannen geloven dikwijls dat ze nog zulke hartstochtelijke minnaars zijn, als ze nooit geweest zijn.

Ik heb de leeftijd bereikt waarop men mijn inspanningen begint te verwarren met mijn mogelijkheden.
K.Jonckheere

Ik hoop dat ik nooit zo oud wordt als ik mij 's morgens voel. Gerd de Ley

Als je morgen even oud bent dan vandaag ben je dood. Toon Hermans

Het zou oneindig veel leuker zijn als je op je tachtigste geboren werd en langzaam achttien zou worden. Mark
Twain

Je wordt oud als je aan je vijfde wagen toe bent.

Als men ouder wordt, wordt woede treurigheid. H.de Montherland

Vroeger waren ze "vieze oude mannetjes". Nu noemen we ze "sexueel actieve senioren"

Wilt gij in uw ouderdom gelukkig zijn, dan moet gij vergeten wat gij in uw jeugd verzuimd hebt. Fliegende
Blätter

Wanneer je oud wordt, duurt het langer om uit te rusten dan om moe te worden. Brickman

Wanneer je herinneringen je verwachtingen overwoekeren, ben je oud.

Van een bepaalde leeftijd af zijn alle mensen even oud. Jonckheere

Je bent oud als al de namen in je adressenboekje namen van dokters zijn.

Ik heb mijn hoge leeftijd te danken aan het feit dat ik heel lang geleden geboren ben.

Je bent een oude man als je alleen nog maar naar bed gaat om te slapen.

Had ik het geweten dat ik zo oud zou worden, zou ik mezelf beter hebben verzorgd. Blake

Je wordt oud als je lichaam korter wordt en je verhalen langer. R.Quillen

Oud is 15 jaar ouder dan ik ben.

Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik eerst mijn gebit en gehoorapparaat nodig heb om te vragen waar mijn
bril ligt. Turner

Oud zijn is lichter te dragen dan oud worden. Fliegende Blätter

Sex na je 90 ste is als biljarten met een stuk touw. G.Burns

Je wordt oud als je probeert je sokken op te trekken en ontdekt dat je geen sokken draagt. L.Knott

Het leven van een oude man doet denken aan de vlam van een kaars in de tocht. China

Wie oud wordt, beleeft vele verrassingen. Aristophanes

Het is niet leuk om een jaar ouder te worden, maar het is nog altijd beter dan het alternatief.

We waren van plan de kaarsjes op zijn verjaardagstaart te tellen, maar de hitte hield ons tegen. Turner

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, maar we worden oud omdat we stoppen met spelen.

Je moet zo oud worden dat je het niet meer merkt. Canetti

Je moet de 70 niet passeren, want dan raak je verslaafd en wil je niet meer dood. E.Galeano

Een man is pas oud als hij 's morgens wakker wordt zonder wens in zijn hoofd. E.Ferrari

Er zijn grijsaards van 3 en kinderen van 1OO jaar. Japan

Ik kan op mijn 80ste nog alles wat ik kon op 18. Kan je nagaan wat een sukkelaar ik wel was toen ik 18
was. Burns

Ik relativeer niet omdat ik ouder word maar om niet oud te worden. K.Jonckheere

Men is nooit te oud om iets af te leren. Cees Buddingh

Oud: als jij en je tanden niet meer in dezelfde plaats slapen. W. van Broeckhoven

De jonge wijnstok geeft meer druiven; de oude geeft betere wijn. Bacon


De ouderen begrijpen de nieuwe dingen. Maar alleen de jongeren kennen de namen. P.Theys

De meeste mensen die vroeg oud worden, zijn het altijd geweest. C.L.Schleich

Zodra mensen oud genoeg zijn om beter te weten, zijn ze seniel. Oscar Wilde

Iedereen wil lang leven, maar niemand wil oud zijn, Swift

Je voelt je pas echt oud worden als je merkt dat je kinderen vaker seks hebben dan jij.

Zeventig jaar jong zijn, is heel wat aangenamer en hoopvoller dan veertig jaar oud zijn. O.W.Holmes

Als je oud wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter.

Het verschil tussen jonge en oude mensen is, dat oude mensen weten wat het is om jong te zijn, maar jonge
mensen niet weten wat het is om oud te zijn. Buddingh

De tragedie van de ouderdom is niet dat men oud is, doch dat men jong is. Oscar Wilde



Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken. P.Murphy

Het is niet altijd leuk om een jaar ouder te worden, maar het is nog altijd beter dan het alternatief.

Oud worden: wakker worden met een kater zonder dat je de avond ervoren gedronken hebt. Bowles Colin

Veertig is de ouderdom van de jeugd. Vijftig de jeugd van de ouderdom. V.Hugo

Ik ben op de leeftijd gekomen dat ik moet bewijzen dat ik even goed ben als ik nooit geweest ben. Rex
Harrison

Ouderdom is een land dat je pas bezoekt als je je er gaat vestigen.

Spotten met ouderdom is het huis vernielen waar je vanavond in moet logeren. China

Een zeer groot voordeel van ouderdom is dat bijna elke fout aan je leeftijd wordt toegewezen. E.Constant

Twee betrouwbare symptomen van ouderdom: op de jeugd schelden en de jeugd vleien. G.Laub

Eén van de vreugden van de ouderdom waar de jeugd geen idee van heeft: ergens niet heengaan. Priestley

De avond van het leven brengt zijn lamp mee. Joubert

Ouderdom behoedt niet tegen dwaasheid. Jeugd niet tegen voorbarige wijsheid. Sirius

Ouderdom begint op de dag dat je besluit iets niet te doen onder het voorwendsel dat je het al eens gedaan
hebt. J.Cocteau

De avond van het leven brengt zijn lamp mee. Joubert

De ouderdom vangt aan op het ogenblik waarop men vrede met de wereld sluit. J.Greshoff

Het jeugdgevoel is een ouderdomsverschijnsel Roelants

De ouderdom is een beleefde mens. Hij klopt enkele malen aan. Goethe

Oude mannen geven goede raad omdat ze geen slecht voorbeeld meer kunnen geven. P.Durlo

De sterkste jonge os is slechts zo sterk als de oude os met een gebroken poot Birma

Mijn hele jeugd lang hebben ze tegen mij gezegd: Je ziet wel eens zien als je 50 bent. Ik ben 50 jaar. Ik heb
niets gezien. Eric Statie

Een vrijgezel merkt dat hij oud wordt, als hem niet meer wordt gevraagd waarom hij nog niet getrouwd is,
maar waarom hij het niet geweest is. Schuman

Als je wil weten hoe oud een vrouw is, vraag het dan aan haar schoonzuster. E.W.Howe

Niets maakt dat een vrouw zich ouder voelt als de ontmoeting met een kale man die op school twee klassen
lager zat.

Mensen hebben twee wensen: oud worden en jong blijven.


Tags

Citaten en leuke uitsprakenover ouder worden
Ouderdom spreuken uitspraken
Grappen over ouderdom
Ouderen wijsheden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

SVN Nieuws

back to top